De interne transportsystemen van Flowsort aangedreven door 2K-wielen

De intra logistieke markt maakt gebruik van geautomatiseerde sorteersystemen om willekeurige productstromen snel en nauwkeurig te sorteren.

De intra logistieke markt maakt gebruik van geautomatiseerde sorteersystemen om willekeurige productstromen snel en nauwkeurig te sorteren. Om in te kunnen spelen op een wisselend volume heeft Flowsort zijn modulaire sorteermachines ontwikkeld en op de markt gebracht. De sorteermachine kan via een plug-and-play systeem samengesteld worden naar wens en capaciteit behoefte van de klant.

Voor het gestandaardiseerde concept is gebruik gemaakt van kunststofproducten. Fleur Plastics is vroegtijdig ingeschakeld om de producten te optimaliseren en gereed te maken voor productie.

Gezamenlijk zijn de wensen en uitdagingen van de producten in kaart gebracht. Één van de wensen was het vloeiend aan laten sluiten van het gehele systeem om weerstand van de bewegende delen te voorkomen. Ook moest het bestand zijn tegen pakketten van 50 kilogram.

De uitdaging

  • Optimaliseren spuitgietonderdelen;
  • Passende materiaalkeuze met goede hechting en frictie van de loopmantel;
  • Ontwikkelen van slimme matrijsconstructie om investeringskosten laag te houden;
  • Hoge nauwkeurigheid in de spuitgietdelen om weerstand in het systeem te verlage

De oplossing

Het systeem van Flowsort is opgebouwd uit de volgende kunststofproducten:

  • Wheel Housing;
  • Sorter Wheel (bestaande uit een Wheel Hub en Friction Sleeve);
  • Logocap;
  • Drietal tandwielen.

In de Wheel Housing worden vier Sorter Wheels met 2K-loopvlak geplaatst. De aandrijving hiervan gebeur door de drie tandwielen. Deze combinatie kan de pakketten op hoge snelheid (6.000 pakketten per uur) sorteren met een bereik van 180 graden. De Logocap dekt uiteindelijk de draaiende delen af.

 

De interne transportsystemen van Flowsort aangedreven door 2K-wielen

De matrijzen

Om de investeringskosten laag te houden, zijn er verschillende alternatieven in kaart gebracht voor Flowsort. Er is bijvoorbeeld gekozen om de Sorter Wheels handmatig te omspuiten in plaats van te kiezen voor een complexe (en dure) 2K-matrijs. Via inventieve matrijsoplossingen, is het totaal verwerkt in drie matrijzen:

  • De Wheel Hub en Logocap worden afzonderlijk geproduceerd in één matrijs. Door middel van wisseldelen kan de matrijs gemakkelijk omgebouwd worden naar een overmould matrijs. Hiermee wordt vervolgens de Friction Sleeve (de TPU-loopmantel) aangebracht op de Wheel Hub;
  • Het drietal tandwielen wordt uit een enkelvoudige matrijs geproduceerd. Deze matrijs kan ook door inzetdelen gewisseld worden naar de diverse uitvoeringen;
  • De Wheel Housing wordt in een afzonderlijke matrijs geproduceerd

Het materiaal

Voor de bewegende delen zoals de Wheel Housing en het Sorter Wheel is polyacetaal (POM) toegepast. Deze keuze sluit goed aan bij de toepassing. Door de geringe vochtopname blijven de onderdelen maatvast, de goede glijeigenschappen verminderen de weerstand en de sterkte voldeed aan de 50 kilogram-eis.

Het loopvlak van het 2K-wiel bestaat uit een thermoplastisch polyurethaan (TPU). Deze blijft door middel van een mechanische hechting aan het POM-binnenwerk zitten. Ook bij hogere snelheden blijft het TPU-loopvlak goed zitten en zorgt het voor een uitstekende grip op een diversiteit aan pakketten.

De Logocap is geproduceerd in ABS om zo de textuur en hoogglans mooi zichtbaar op de sorters en diverters te weergeven.

Het spuitgietproces

De Sorter Wheels maken een hoog aantal omwentelingen tijdens gebruik. Een geringe afwijkingen is dan al snel zichtbaar, maar zorgt ook voor een verhoogde weerstand.

De eerste proefspuiting is daardoor uitgevoerd met een overmaatse kern. Hieruit is de invloed van het 2k-overmoulden op het binnenwerk geanalyseerd. Naar aanleiding van een aantal proefspuitingen en metingen is vervolgens de kern op maat gemaakt. De afwijking is hierdoor gereduceerd naar een niveau dat meer dan acceptabel was voor onze klant.

Het spuitgietproces

De Sorter Wheels maken een hoog aantal omwentelingen tijdens gebruik. Een geringe afwijkingen is dan al snel zichtbaar, maar zorgt ook voor een verhoogde weerstand.

De eerste proefspuiting is daardoor uitgevoerd met een overmaatse kern. Hieruit is de invloed van het 2k-overmoulden op het binnenwerk geanalyseerd. Naar aanleiding van een aantal proefspuitingen en metingen is vervolgens de kern op maat gemaakt. De afwijking is hierdoor gereduceerd naar een niveau dat meer dan acceptabel was voor onze klan

 

 

 

De interne transportsystemen van Flowsort aangedreven door 2K-wielen
De interne transportsystemen van Flowsort aangedreven door 2K-wielen

Het resultaat

Door te kijken naar slimme matrijsconstructies hebben wij voor Flowsort een forse besparing op investeringskosten weten te realiseren, zonder dat de productkwaliteit hieronder moest lijden.

De producten zijn tijdens de matrijsopzet en de proefspuitingen met behulp van onze expertise uitvoerig geanalyseerd. Door de producten met een hoge nauwkeurigheid te produceren is de weerstand in het systeem minimaal en dus ook energiezuiniger.

De sorters en diverters zijn nu al naar alle tevredenheid en naar menige interesse op de markt gebracht.